اینفوگرافیک چیست؟

 

مفهموم اینفوگرافیک (Infographic) از ترکیب دو کلمه ی اینفو(Information) به معنای اطلاعات و گرافیک (Graphic) می باشد؛ در واقع اینفوگرافیک تصویری است که با استفاده از نمودار های گرافیکی، آیکون ها و تصاویر ارائه می شود.

انواع اینفوگرافیک

نموداری

از تلفیق گراف ها و انواع نمودار ها، مانند نمودارهای میله ای و دایره ای ساخته می شود و زمانی که تعداد زیادی داده و آمار برای ارائه وجود داشته باشد، کاربرد دارد.

تایم لاین

برای نشان دادن مراحل انجام کاری در زمان مشخص که به صورت معمول به صورت افقی نشان داده می شود.

سلسله مراتبی

این نوع اینفوگرفیک اطلاعات را بر اساس سطح اهمیت آن، سختی و مواردی از این قبیل دسته بندی می کند. به طور معمول از یک هرم برای نشان دادن سطح اطلاعات و مراحل و رابطه میان آن ها استفاده می شود.

لیست

در طراحی این نوع از اینفوگرافیک بیش‌ تر از متن استفاده می شود و کاربرد گراف و نمودار و سایر آیکون ها کمتر می باشد.

فلوچارت یا فرایند

این نوع از اینفوگرافیک با توجه به شناخت دقیق مخاطب، فرایند انجام یک کار را مشخص و مراحل انجام آن را نشان می دهد

مقایسه ای

به منظور مقایسه میان کالا، افراد و مواردی از این دست می باشد و تفاوت ها و شباهت و مزایا و معایب را نشان می دهد.

نقشه ای یا جغرافیایی

به طور معمول برای مقایسه آمار مانند میزان آلودگی، پراکندگی جمعیت، به صورت نقشه ای از منطقه یا کشور می باشد که آمار مربوط به هر منطقه را با کد رنگی که راهنمای آن که در کنار نقشه می باشد نشان می دهد.

تعاملی

این نوع از اینفوگرافیک برای تجسم داده ها و و محتوا برای یافتن اطلاعات توسط مخاطبان به صورت تعاملی انجام می شود.

رزومه

اینفوگرافیک رزومه که به رزومه تصویری نیز معروف می باشد، به متقاضیان کمک میکند تا مهارت ها و پروژها و…  خود را به صورت یک قالب بصری برای جذب اعتماد بیشتر و درک بهتر به نمایش بگذارند.

اطلاعاتی

عمدتا از متون و کلمات تشکیل شده و برای معرفی یک موضوع یا مفهوم خاص مورد استفاده قرار می گیرد؛ به نحوی که مخاطب با مشاهده آن به آسانی مفهوم را درک نماید.

کاربرد اینفوگرافیک چیست؟

  • ساده سازی‌ فهم اطلاعات پیچیده و جذاب نمودن آن
  • انتقال سریع و کامل اطلاعات
  • آموزش و یادگیری بهتر
  • جذب مخاطب و افزایش فروش به خصوص در شبکه های اجتماعی
  • گزارش نویسی و تبلیغات
کاربرد اینفوگرافیک چیست؟

مراحل ساخت اینفوگرافیک

< مشخص نمودن هدف از ساخت اینفوگرافیک >

ابتدا پیش از پرداختن به طراحی نمودار ها و تصاویر، باید اهداف مشخص شود. پاسخ به این پرسش که »چرا اینفوگرافیک می سازید؟« باید کاملا واضح و گویا باشد. مشخص باشد که اینفوگرافیک قرار است چه پیامی را به مخاطب منتقل کند. هدف وپیام را مشخص و محتوا با آن مطابقت داده شود.

< مشخص نمودن داده ها و اطلاعات >

در مرحله اول پرسش هایی مطرح می شود که برای پاسخ دادن به این پرسش ها، به داده ها و اطلاعاتی نیاز است. برای جمع آوری و مشخص نمودن این اطلاعات و داده ها می توان از منابع معتبر و اینترنت استفاده نمود.

< تحلیل داده ها و فرایند انتقال آن ها به مخاطب >

پس از جمع آوری اطلاعات و کسب اطمینان از معتبر بودن آن، باید بررسی و  مشخص شود که قرار است چه داستانی با محتوا و اطلاعات اینفوگرافیک ما انتقال داده شود. محتوا به نحوی باشد که اطلاعات به سادگی برای مخاطب قابل درک و جذاب باشد

< مشخص نمودن روش انتقال داده ها به صورت تصویری >

ابتدا پیش از پرداختن به طراحی نمودار ها و تصاویر، باید اهداف مشخص شود. پاسخ به این پرسش که »چرا اینفوگرافیک می سازید؟« باید کاملا واضح و گویا باشد. مشخص باشد که اینفوگرافیک قرار است چه پیامی را به مخاطب منتقل کند. هدف وپیام را مشخص و محتوا با آن مطابقت داده شود.

< طراحی داده ها به صورت تصویری به کمک ابزار های گرافیکی>

نرم افزار های فراوانی برای طراحی اینفوگرافیک وجود دارد. از شناخته شده ترین این نرم افزارها می توان به پاورپوینت و فتوشاپ اشاره کرد. با دانستن محتوا و ساختار کلی اینفوگرافیک، طراحی طرح اولیه صورت می گیرد. تعیین محل قرارگیری عنوان، یک طرح کلی از نمودارها، آیکون ها و تصاویر مواردی  می باشند که به کمک این نرم افزار می توانید آن ها را پیاده سازی کنید.

چگونه یک اینفوگرافیک خوب طراحی کنیم؟

برای طراحی یک اینفوگرافیک خوب و مناسب باید یک سری نکات رعایت شود که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشد:

• در نظر داشتن مخاطب اینفوگرافیک

اینفوگرافیک با توجه به مخاطب طراحی می شود و اهداف را به صورت ایده آل به آن ها انتقال می دهد. برای مثال این طراحی، یک اینفوگرافیک تاریخی است یا یک اینفوگرافیک ساده و یا برای  کسانی که به دنبال اطلاعات عمومی هستند یا برای دانش آموزان و آموزش و…

• مشخص نمودن رنگ ها و توجه به پالت رنگی

در طراحی اینفوگرافیک، توجه به نوع رنگ ها و آیکون هایی که استفاده می شوند،  بسیار مهم می باشد.  برای مثال برای طراحی اینفوگرافیک آموزشی برای کودکان، بیشتر از پالت رنگی شاد استفاده می شود.

• حفظ تعادل و مدیریت نمودن فضا

در اینفوگرافیک باید میان استفاده از تصاویر و فضای خالی موجود و نمودار ها تعادل برقرار باشد و از افراط در استفاده از تصاویر و رنگ ها پرهیز شود.

طراحی اینفوگرافیک

• گردآوری اطلاعات مهم و کاربردی

جمع آوری اطلاعات باید در نهایت دقت انجام شود؛ زیرا مهم ترین  و کلیدی ترین نکات باید به صورت خلاصه جمع آوری شود.

• ذکر منابع استفاده شده

اگر برای اینفوگرافیک و جمع آوری اطلاعات در طراحی آن، از منابع مشخص و مختلفی استفاده شده باشد، بدیهی است حتما در پایان طراحی ذکر شوند.

طراحی اینفوگرافیک

• ایجاد مقدمه، محتوای اصلی و پایان اینفوگرافیک

استفاده مقدمه مناسب و گویا و سپس بیان محتوای اصلی و در آخر یک پایان جذاب  برای انتقال آسان مفاهیم به مخاطب از نکات مهم در طراحی اینفوگرافیک می باشد.

سفارش طراحی اینفوگرافیک

با طراحی اینفوگرافیک حرفه ای می توان بسیار بیش تر و موثرتر با مخاطب ارتباط برقرار کرد. زیرا اینفوگرافیک را می توان به عنوان یکی از بهترین ابزار های تبلیغاتی و بازاریابی نام برد. وبسایت فروغ سیمرغ برای شما عزیزان فضایی فراهم کرده است تا در کم ترین زمان و با بهترین کیفیت، سفارش طراحی اینفوگرافیک خود را ثبت کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن آن را تحویل بگیرید.

جهت ثبت سفارش طراحی اینفوگرافیک کلیک کنید