قطع رحلی چیست؟ تفاوت قطع رحلی و قطع وزیری

در زمان چاپ کتاب نباید قطع آن را نادیده بگیرید و در میان قطع‌های مختلف کتاب شاید برای بسیاری این سوال به وجود آمده باشد که تفاوت قطع رحلی و قطع وزیری چیست؟ چنانچه برای کتاب خود یک قطع نامناسب انتخاب کنید، قطعاً خواندن آن بسیار دشوار شده و این امکان نیز وجود دارد که کتاب یا مقاله مد نظر شما به طور کامل جذابیت خود را برای خواننده از دست بدهد. پس در هر شرایطی داشتن دانش و اطلاعات کافی در رابطه با قطع کتاب و همچنین تفاوت قطع رحلی و وزیری و غیره فوق العاده مهم و حائز اهمیت به شمار می‌آید.

هدف اصلی جهت به کار بردن اصطلاحاتی مانند رحلی و وزیری تنها جهت عمومیت بخشیدن به اندازه‌های مختلف و متفاوت کتاب برای سهولت استفاده از آن می‌باشد. دو قطع فوق العاده مهم و پر مصرف که در صنعت چاپ کتاب نیز به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند، قطع وزیری و قطع رحلی است. اما این دو نیز یک سری تفاوت‌های ویژه و مربوط به خود را دارند که بهتر است در وهله اول با هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه آشنا شوید و در نهایت نیز برای شما بیان خواهیم کرد که تفاوت قطع رحلی و قطع وزیری چیست؟ پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

فروغ سیمرغ با بشترین تعداد چاپ کتاب در سال گذشته افتخار همکاری با نویسندگان زیادی را داشته است. برای اطلاع از شرایط چاپ کتاب در انتشارات فروغ سیمرغ با کارشناسان ما تماس بگیرید.

09306884634

منظور از قطع وزیری چیست؟

افرادی که در صنعت چاپ کتاب مشغول به فعالیت هستند به طول و عرض کتاب، قطع یا سایز می‌گویند. در این صنعت قطع‌های مختلف و متفاوتی برای کتاب‌ها در نظر گرفته شده که معمولاً هر یک را برای نمونه خاصی از کتاب‌ها استفاده خواهند کرد. کتاب‌های موجود در اطراف ما که در طول روز به وفور با آن‌ها سر و کار داریم و شامل کتاب‌های مدرسه، دانشگاه، کمک آموزشی و غیره با استفاده از قطع وزیری صفحه آرایی خواهند شد.

بیشتر بخوانید:  حق تالیف یا ترجمه کتاب چقدر است؟

قطع وزیری دارای طول و عرض و ابعاد مشخصی می‌باشد. علاوه بر این موضوع موارد مهم دیگری همچون تو رفتگی متن، رعایت اندازه حاشیه چهار قسمت کتاب، برخورداری از فاصله استاندارد و اندازه خطوط نسبت به یکدیگر و غیره در قطع وزیری به طور کامل مشخص شده و معمولاً با در نظر گرفتن هر یک از موارد گفته شده برای چاپ کتاب اقدامات لازم انجام خواهد شد.

قطع وزیری یک مزیت فوق العاده ویژه به همراه دارد و آن هم این است که کمترین دورریز کاغذ را به دنبال دارد. همچنین اصل زیباسازی به همراه خوانا بودن نیز به طور کامل رعایت می‌شود. آن دسته از ویراستارانی که صفحه آرایی و صفحه‌بندی را انجام می‌دهند با تمام نکات موجود در رابطه با قطع وزیری آشنایی لازم را داشته و پیش از چاپ کردن کتاب چیدمان آن را در ذهن خود تداعی می‌کنند.

قطع رحلی چیست؟

در وهله اول باید این نکته را بیان کنیم که معمولاً سایز قطع رحلی نسبت به دیگر کتاب‌های معمولی به یک میزان مشخصی بزرگتر است. در رابطه با قسمت صفحه‌بندی کتاب نیز باید بیان کنیم که با در نظر گرفتن محتوای آن به صورت تک ستون یا دو ستون ارائه می‌شود. از این جهت به این سایز کتاب قطع رحلی می گویند که این نوع کتاب ها را بر روی چهارپایه چوبی (یعنی رحل) قرار می دادند.

آن دسته از کتاب‌هایی که به عنوان یک مرجع کامل یا رفرنس در نظر گرفته می‌شوند و اطلاعات فوق العاده زیادی به کار به ارائه می‌دهند، معمولاً با استفاده از قطع رحلی چاپ خواهند شد. نمونه و طرز نوشتاری در قطع رحلی ریزتر و آن را به صورت دو ستون انجام می‌دهند. دلیل مهم و حائز اهمیت انتخاب این نوع قطع برای کتاب‌ها این است که حجم و وزن کتاب به طور کامل از اعتدال برخوردار شده و هزینه چاپ کتاب نیز برای شما کمتر خواهد شد. کتاب‌هایی همچون شاهنامه، قرآن مجید و تمام کتاب‌هایی که به معنی، زیباسازی، تفسیر احتیاج دارند صفحه آرایی آن‌ها به صورت کاملاً متفاوت انجام شده و معمولاً قطع رحلی بهترین و مناسب‌ترین گزینه به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:  موضوع برای نوشتن کتاب 1402

تفاوت قطع رحلی و قطع وزیری چیست؟

تا به اینجای کار در رابطه با قطع رحلی و قطع وزیری توضیحاتی در اختیار شما قرار دادیم و کاربرد هر یک را نیز بیان کردیم، اما در این قسمت می‌خواهیم برای شما توضیح دهیم که تفاوت قطع رحلی و قطع وزیری چیست؟

تفاوت قطع رحلی و قطع وزیری چیست؟

معمولاً سایز قطع وزیری شامل ابعاد ۱۷ در ۲3 سانتی متر می‌شود و کاربرد زیادی در چاپ کتاب‌های دانشگاهی و علمی دارد. علاوه بر این مورد یک سایز دیگر با نام نیم وزیری نیز وجود دارد که ابعاد آن برابر با ۱۲ در ۱۷ است.

اما در رابطه با سایز قطع رحلی باید بیان کنیم که با توجه به گسترده بودن ابعاد چاپ سه سایز متفاوت برای آن در نظر گرفته می‌شود که شامل بزرگ متوسط و کوچک است. اندازه سایز بزرگ 30 در ۶۰، اندازه سایز متوسط ۳۰ در ۵۰ و اندازه سایز کوچک ۲۱ در ۲۹ می‌باشد.

لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم ابعادی که برای هر دو قطع وزیری و رحلی از آن‌ها نام بردیم به عنوان ابعاد آماده و برش خورده کتاب به حساب می‌آید، اما ویراستاران سعی می‌کنند در زمان طراحی حداقل نیم سانت اضافه‌تر در نظر بگیرند.

این دو قطع علاوه بر ابعاد و سایز از نظر محتوای کتاب نیز با یکدیگر تفاوت دارند و همانطور که توضیح دادیم معمولاً برای چاپ کتاب‌های راهنمایی، دانشگاه، کمک آموزشی قطع وزیری می‌تواند با توجه به ابعاد استانداردی که دارد گزینه مناسب‌تری به حساب آید، اما برای کتاب‌هایی که به توصیف، تفسیر و غیره احتیاج دارند قطع رحلی مناسب‌تر است. پس می‌توان پاسخ تفاوت قطع رحلی و قطع وزیری چیست بیان کرد که این دو از نظر اندازه، سایز و محتوای کتاب با یکدیگر متفاوتند.

استفاده از قطع وزیری و قطع رحلی به عنوان بهترین نمونه برای چاپ کتاب

همانطور که ملاحظه کردید به توضیح این موضوع پرداختیم که تفاوت قطع رحلی و قطع وزیری چیست؟ اما در پایان باز هم باید به طور مجدد به این موضوع اشاره‌ای داشته باشیم که هر یک از قطع‌های رحلی و وزیری در شرایط خاصی به کار گرفته می‌شوند و با توجه به کاربردی که دارند از آن‌ها استفاده خواهد شد. معمولاً کتاب‌های دانشگاهی، کمک آموزشی یا مدرسه با استفاده از قطع وزیری و قرآن، شاهنامه نیز با قطع رحلی چاپ خواهد شد. پس توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید کتاب مد نظر را به بهترین نحو ممکن و با قطع مناسب چاپ کنید بهتر است که حتماً با کارشناسان انتشارات فروغ سیمرغ تما بگیرید.

فهرست مقاله

ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 مورد سبد خرید
حساب من