کاغذ چگونه ساخته می‌شود؟

مراحل تولید کاغذ شامل موارد گوناگون و متعددی می‌شود که هر یک از آنها باید به بهترین نحو ممکن پشت سر گذاشته شود تا بهترین بازدهی را به جا بگذارد. پیش از هر چیزی باید به توضیح این موضوع بپردازیم که کاغذ به عنوان یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر تلقی شده و به لطف و کمک آن پیشرفت قابل توجهی در ابعاد‌های مختلف زندگی به وجود آمده است. اولین کاغذها توسط کشور چین و حدوداً ۱۰۵ سال پس از میلاد ساخته شد. پس از آن کشور ژاپن، جهان عرب، آسیا، آفریقا، مصر و در نهایت اروپا به ترتیب برای انجام بسیاری از کارها از کاغذ استفاده می‌کردند. لازم به ذکر است بیان کنیم کاغذهایی که امروزه در دسترس هستند و با قیمت ارزانتری ارائه می‌شوند به کمک کشورهای اروپایی و دستگاه‌های آنها رواج یافته است. مراحل تولید کاغذ شامل مراحل ویژه‌ای می‌شود که در ادامه توضیحات یک کاغذ چگونه ساخته می‌شود قصد داریم آنها را به طور کامل در اختیار شما قرار دهیم، پس دعوت می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

یک کاغذ چگونه ساخته می‌شود؟

کاغذ چگونه ساخته می‌شود؟

قبل از اینکه در مورد چاپ کتاب در فروغ سیمرغ آشنا شوید، در ابتدا به توضیح این موضوع پرداختیم که تولید کاغذ شامل چندین مرحله منحصر به فرد و ویژه می‌شود که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

نمونه کتاب منتشره شده در فروغ سیمرغ

نافرمانی و لجبازی در کودکان

140,000 تومانمشاهده کنید

تهیه مواد اولیه جهت تولید کاغذ

چوب‌هایی که برای ساخت کاغذ به کارخانه کاغذسازی ارسال می‌شود اشکال مختلفی دارند. این موضوع تا حدود زیادی به فرایند ساخت خمیر و ماده اولیه آن بستگی دارد. در برخی مواقع ممکن است آن را به صورت تنه‌های کوتاه از چوب گرد که هنوز پوست آن به طور کامل جدا نشده مورد استفاده قراردهند، یا حتی از برخی قطعات کوچک در کارخانه‌های چوب بری که برای ساخت سایر محصولات باقی می‌ماند استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید:  چگونه ناشر کتاب پیدا کنیم؟

اگر برای ساخت کاغذ از چوب گرد استفاده شود در وهله اول چوب را پوسته پوسته می‌کنند. برای تبدیل به خمیر نیز معمولاً چوب‌ها را در بشکه فولادی بزرگ قرار می‌دهند و در صورت لزوم آب را اضافه می‌کنند و به تعداد بسیار زیادی بشکه را می‌چرخانند. چنانچه فرایند خمیرسازی احتیاج به روبرو شدن با یک سری تغییرات شیمیایی داشته باشد، قطعات چوبی که قبلاً پوست آن کنده شده در دستگاه به طور کامل خرد می‌شود، در نهایت نیز قطعات را از نظر اندازه به صورت کامل بررسی و تمیز خواهندکرد.

نمونه کتاب منتشره شده در فروغ سیمرغ

اصلاح اختلالات رفتاری و مصاحبه بالینی کودک

170,000 تومانمشاهده کنید

جداسازی فیبر

در این قسمت از مراحل تولید کاغذ چندین فناوری مختلف و گوناگون را روی مواد اولیه به طور کامل اعمال می‌کنند تا تمام مواد اضافی که در ساختار کاغذ وجود دارد خارج شود. ورق‌های تولید شده در مرحله قبل را در یک ظرف بسیار بزرگ و پرفشار نگهداری خواهند کرد و سپس از مواد شیمیایی مناسب در خمیرسازی استفاده و مواد شیمیایی کرافت را به آن اضافه می‌کنند.

در قسمت بعد تمام ورقه‌ها به طور کامل تحت بخار در دماهای خاص و مد نظر قرار می‌گیرند. از این طریق الیاف جدا شده و لینگنین و دیگر موادهای استخراجی به میزان مد نظر حل می‌شوند.

به دستگاه‌هایی که برای جداسازی فیبر وجود دارند به صورت مداوم ورقه‌های چوبی وارد می‌کنند و مایع شیمیایی لازم را نیز در هر بازه زمانی منظم شارژ خواهند کرد و از این طریق عمل جداسازی فیبر انجام می‌شود. پس از پشت سر گذاشتن این مرحله خمیر پخته شده در یک ظرف تحت فشار تخلیه می‌شود. مواد به دست آمده تحت فشار قرار گرفته و سپس به چرخه بازیافت شیمیایی باز می‌گردد. خمیر کاغذ به طور کامل تمیز شده و قسمت بسیار زیادی از آب آن از ساختار کاغذ خارج می‌شود.

فرایند سفید کردن

خمیر خام به دست آمده معمولاً دارای مقدار بسیار زیادی لیگنین و دیگر ترکیبات لازم جهت تغییر رنگ است. چنانچه کارخانه قصد تولید کاغذهای رنگی روشن یا حتی سفید که معمولاً در بسیاری از مواقع به دیگر محصولات ترجیح داده می‌شود را داشته باشند، لازم است که خمیر آن کاملاً سفید باشد. پس لیگنین اضافی به کمک کلر و اکسیداسیون جدا شده و این موضوع باعث تولید الیاف خالص‌تر می‌شود. مواد پرکاربرد و افزودنی در این قسمت شامل دی اکسید کلر، گاز کلر، هیپوکلریت سدیم، پری اکسید هیدروژن و اکسیژن است.

در مراحل تولید کاغذ سدیم هیدروکسید به عنوان یک مواد قلیایی فوق العاده قوی جهت استخراج تمام لیگنین‌های محلول از سطح الیاف استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است بیان کنیم که استفاده از تمام مواد سفید کننده و ترتیب آنها به یک سری عوامل مهم و حائز اهمیت همچون هزینه مواد شیمیایی، نوع و وضعیت خمیر کاغذ بستگی خواهد داشت.

توجه کنید که عملیات مورد نیاز جهت سفید کردن پالپ مکانیکی کاملاً متفاوت از سفید کردن پالپ شیمیایی است. هدف اصلی از سفید کردن پالپ مکانیکی تنها به دلیل حذف لیگنین طراحی شده که معمولاً کاهش بازده فیبر را به دنبال دارد.

مواد شیمیایی که جهت سفید کردن خمیرهای مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند قابلیت از بین بردن تمام ناخالصی‌های رنگی را دارند و مواد موجود مانند لینگین و مواد سلولزی موجود را دست نخورده و بدون هیچگونه تغییری باقی می‌گذارند. این موادها شامل بی سولفیت سدیم هیدروسولفیت سدیم یا روی هیدروژن یا پروکسی سدیم و… است.

تولید کاغذ

این امکان وجود دارد که خمیر سفید یا حتی رنگی قبل از وارد شدن به دستگاه ساخت کاغذ به طور کامل تصفیه شود. در نهایت به مرحله اضافه خمیر می‌رسیم تا یک مخلوط نازک به دست آید که فیبر موجود در آن کمتر از یک درصد است. در پایان مایع رقیق شده در پاک کننده‌های سیلیکون به صورت دقیق تمیز می‌شوند و در این مرحله خمیر را از دستگاه عبور خواهند داد تا الیاف موجود به صورت یکنواخت درست مانند کاغذی که قرار است تشکیل شود توزیع گردد و در پایان نیز کاغذی که لازم به تولید است از دستگاه خارج خواهد شد.

کاغذ چگونه ساخته می‌شود؟

مراحل تولید کاغذ و تاثیر آن در رفع نیازهای امروزه بشر

همانطور که ملاحظه کردید از مراحل تولید کاغذ نام بردیم. در پایان باید این نکته را توضیح دهیم که کاغذها با توجه به در نظر گرفتن موارد متعددی همچون مواد اولیه و نوع دستگاه با استفاده از روش‌های متفاوت و گوناگونی تولید خواهند شد. امروزه نیز کارخانه‌های متعدد و گوناگونی در سطح کشور به کمک دستگاه‌های پیشرفته مشغول به تولید کاغذ هستند. از اینکه تا انتها با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

فهرست مقاله

ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 مورد سبد خرید
حساب من